Datakrångel och målning

Tjo, det var ett tag sedan.

En inlägg jag fixade för förra veckan postades aldrig av någon anledning och blev inaktuellt innan jag märkte det. Nåja, idag blir det bilder i alla fall. Är nästan klar med första gruppen 1Ksons (Thousand Sons förkortning jag ibland kommer använda mig av) och kommer med säkerhet klara min första deadline.Bild

Förutom lite extra arbete på basen och någon detalj på boltern är min första modell klar! Det som tar längst tid att måla är guldkanterna på rustningen och ränderna på hjälmen. Hade jag kört vanliga detaljfattigare space marines istället hade jag varit klar för länge sedan. Men att bli klar med 242 poäng på 9 modeller är inte fy skam det heller. [Tillägg: Det är som sagt bara en modell som är ”klar”, de i bakgrunden kommer ta några timmar till]

Jag har även jobbat lite med fordonen till armén och min första Rhino är klar för att grundmålas på bilden saknas dock 1Ksons-hjämen och axelskydden modellen i luckan. Notering: Limma först och fota sen. Modellen har försetts med alternativa dörrar och front från Kromlech. Forgeworld hade känts bättre men ibland blir det en kostnadsfråga, dessutom blir det ju snyggt i alla fall.

Bild

Sedan hade jag tänkt bjuda på fler exempel av nior i armélistan!

  • Heldrake översatt till siffror plus poängkostnad är delbart med 9

  • 6 champions of chaos med mark of Tzeench för de 6 grupperna av infanteri. 6*6=36, delbart med 9

  • 36 modeller har mark of Tzeench, 3+6=9

  • 4 Sorcerers och 5 fordon = 45, eller tvärt om, är delbart med nio och adderas till 9

  • Havocs har 6 uppgraderingar på 9 medlemmar. 6*9=54, 5+4=9

Och det är inte bara sammanträffanden, listan har byggts med siffran 9 i åtanke. Bland annat Havoc gruppen petades det i ganska länge innan jag kunde knyta den till 1Ksons kärlek för numerologi.

Och för alla läsare: På Söndag är det extraöppen på Fantasia kl 12-22. Om ingenting kommer i vägen ska jag sitta och måla på figurerna då. De är alltid snyggare i verkligheten än på bild 😉

PS. Rött vann omröstningen.

Kommentera

